moving gradient dot moving gradient dot
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
sluiten
moving gradient dot moving gradient dot

Weet jij precies wat je website oplevert? Tag Manager maakt het inzichtelijk!

Jurriën - May 11, 2017 - 3 Minuten
tag manager website

Weet jij precies wat je website oplevert? Tag Manager maakt het inzichtelijk!

Wil jij graag precies weten wat je website nou daadwerkelijk oplevert? Welke inspanningen het meest opleveren? Welk verkeer het meest waardevol is? Dan vertel ik je graag over de mogelijkheden van Google Tag Manager!

Als ondernemer of marketeer doe jij natuurlijk je best om je website up-to-date te houden, post je regelmatig leuke berichten op Facebook en verstuur jij maandelijks een interessante nieuwsbrief, toch? Tenminste, die intentie heb je vast! Misschien maak je zelfs maandelijks een flink budget vrij voor een Google Ads campagne. Top!

Of je nou lokaal goed vindbaar wilt zijn of gaat voor leads of een torenhoge omzet; alles begint bij meten! Je intuïtie brengt je een heel eind, maar zonder een goed meetbare website ga jij je ambitieuze doelen waarschijnlijk niet behalen! Op basis van jouw websitestatistieken kun je namelijk je inspanningen sturen. Misschien levert die nieuwsbrief namelijk helemaal niet zoveel op als jij denkt of wilt. Zonder een goed meetbare website heb je geen idee welke investering wat oplevert.

Soorten conversies op je website

Voordat ik verder inga op Tag Manager, wil ik eerst kort uitleggen wat micro- en macro-conversies zijn en waarom dit van belang is. We kunnen de doelen op je website namelijk onderscheiden in niveau’s. Micro-conversies zijn de ‘tussenstappen’ en een macro-conversie is het hoogste doel op je website. Het is dus afhankelijk per website wat deze conversies voor jou zijn. Een paar voorbeelden:

Microconversies

  • Inschrijving nieuwsbrief
  • Klik op het telefoonnummer;
  • Klik op het e-mailadres;
  • Gebruik van de chat;
  • Whitepaper downloaden;
  • Delen van een pagina of product;
  • Klik op je social media-button.

Macroconversies

  • Offerte-aanvraag;
  • Account aanmaken;
  • Aankoop op je webshop.

Maak elke conversie meetbaar met Google Tagmanager

Nu je weet welke soorten conversies we kunnen onderscheiden, is het belangrijk om die meetbaar te maken. Het grote voordeel van Google Tag Manager is dat je minder afhankelijk bent van een developer. Wanneer de Tag Manager container (een stukje code) eenmaal op je website is geplaatst, voeg je zelf eenvoudig nieuwe trackingcodes toe.

Trackingcodes voor onder andere GoogleAds, Analytics, Hotjar en Facebook plaats je binnen enkele klikken. Door je doelen vervolgens in Google Ads en Analytics te implementeren, heb je perfect inzicht in de resultaten van jouw inspanningen. Daarnaast kun je in Tag Manager direct testen of alles goed geïmplementeerd is. Je hoort het al; een ware uitkomst voor ondernemers en marketeers die meer omzet uit online willen halen!

De voordelen van Google Tag Manager op een rijtje:

  • Google Tag Manager is gratis te gebruiken;
  • Je maakt je hele website tot in detail meetbaar;
  • Je bent minder afhankelijk van je developer (of websitebouwer);
  • Het is eenvoudig en snel te gebruiken;
  • Je hebt een mooi overzicht van alle tracking-codes op je website;
  • Je kunt direct testen of de codes goed geïmplementeerd zijn;
  • Codes staan niet meer los op je website, dus geen vertraagde laadtijd van pagina’s;
  • Met versiebeheer kun je eenvoudig vorige versies terugzetten;
  • Het is perfect te integreren met andere services zoals Analytics en Google Ads.

Overzichtelijk je tags beheren:

Overzicht tags Google Tag Manager

Bij het meetbaar maken van je website kun je ontzettend ver gaan. Van kliks op button’s, telefoonnummers en e-mailadressen tot inzicht in hoe lang je productvideo wordt bekeken. Alles is afhankelijk van wat jij ziet als belangrijke actie op je website. Heb je deze belangrijke acties op papier staan? Dan kun je aan de slag! Op de website van Google Tag Manager kom je met uitleg en instructievideo’s al een heel eind.

Een kleine verdieping voor je aan de slag gaat, is wel belangrijk. Nu is jouw tijd als ondernemer of marketeer natuurlijk altijd beperkt. Een dag heeft gewoon altijd nét te weinig uren. Snap ik! Wil je Tag Manager liever eenmalig laten implementeren? We helpen je graag verder met een perfect meetbare website. Een kleine investering die het dubbel en dwars terugverdient!

Benieuwd hoe wij jouw website of webshop perfect meetbaar kunnen maken? Neem gerust contact met ons op. We laten je graag zien wat de mogelijkheden zijn en hoe dit jouw online rendement kan verhogen. Behoefte aan advies over een waterdichte online strategie? Ook dan denken wij graag met je mee!

pijltje-links-witCreated with Sketch. pijltje-rechts-witCreated with Sketch.
🚀
mail-iconCreated with Sketch.