Online aanwezigheid; onmisbaar bij je offline business
Hoe optimaal is de online aanwezigheid van jouw bedrijf eigenlijk? V&D, Scapino, Aktiesport, Perry Sport, Free Record Shop, Schoenenreus, DA; zomaar een aantal grote jongens die het winkelbeeld bepaalden, maar waarvoor faillissement niet meer te voorkomen was. Jarenlang doorsukkelen op het oude succes met een verouderd businessplan, zonder te blijven onderscheiden. Dan mis je al heel gauw belangrijke digitale ontwikkelingen. Zie dat verloren marktaandeel nog maar eens terug te winnen.
Laat online waarde toevoegen
Vroeg of laat, geen enkele branche ontkomt eraan. Waar reisbureaus en de muziekindustrie gelijk aan de beurt waren, zien we dat ook andere branches grote veranderingen laten zien. Je boodschappen bestel je online, een afspraak bij de kapper maak je binnen een paar klikken en een tafeltje reserveren bij je favoriete restaurant doe je ook al met een druk op de knop
Online is niet eng meer, maar wordt omarmd. Ook het onderwijs gaat grote digitale stappen maken, waarbij digitaal en gepersonaliseerd leren op eigen tempo de standaard wordt. Verouderde boeken maken plaats voor een interactieve leeromgeving. Het individu komt centraal te staan en de digitale leeromgeving herkent de leerstijl van de leerling automatisch. Hierdoor wordt leren in de toekomst makkelijker, leuker en geheel afgestemd op het kind.
Ben je klaar voor de toekomst?
We willen zeker niet beweren dat online winkels de toekomst hebben en dat fysieke winkels overbodig worden. In tegendeel. Een mix van offline en online is volgens ons de toekomst. Een naadloze aansluiting van beide werelden zorgt voor een optimale beleving en ervaring. Probeer daarom de gemakken van online te verwerken in je fysieke omgeving en de beleving van een fysieke locatie in je online kanalen. The best of both worlds.
Bestel je kleding in de winkel binnen enkele klikken en laat het thuisbezorgen. Loop als makelaar samen met je klant door hun potentiële droomhuis via virtual reality. Veelal grote jongens lopen voorop in dit proces en banen daarmee een weg voor de kleinere ondernemer. Dat biedt kansen die je niet wilt laten liggen. Investeer op tijd in je digitale aanwezigheid en zorg dat het een verlengstuk wordt van je bedrijfsvoering.
Cross channel winkelen
Zo beweren ABN AMRO en CBW Mitex in hun retail-rapport dat cross channel winkelen de toekomst heeft en dat pure online verkoop af zal nemen. Fysieke winkels worden belangrijker, maar moeten gecombineerd worden met een naadloze online ervaring. Voorwaarden voor een goede cross channel-inzet zijn onder andere:
- Het aankoopproces moet zo makkelijk mogelijk zijn voor de consument;
- Zorg dat klanten reviews schrijven over je. Steeds meer beslissingen vinden plaats op basis van reviews;
- Verwerk online mogelijkheden in je winkel, zoals interactieve zuilen;
- Zorg voor een responsive website die op de mobiele telefoon gebruiksvriendelijk is.
"Consumenten kopen wat ze nodig hebben, waar en wanneer het hen uitkomt, onafhankelijk van tijd en plaats."
Customer Journey
Breng de customer journey van jouw doelgroep in kaart. Weet dus via welke kanalen je potentiële klant zich oriënteert en zorg dat je hier je online aanwezigheid op afstemt. Driekwart van de consumenten begint die oriëntatie namelijk online, dus het niet of nauwelijks online aanwezig zijn zorgt voor grote gemiste kansen. Over de customer journey en over de vereisten aan een goede online omgeving lees je hier meer.
Herken je deze ontwikkelingen en zie je zelf ook de noodzaak in om je online aanwezigheid een boost te geven? Wil je graag vrijblijvend advies ontvangen wat voor jou de juiste stap is? Mail dan naar [email protected] of start onderaan de pagina een chat. We denken graag met je mee hoe we jouw klant optimaal kunnen bereiken!