moving gradient dot moving gradient dot
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots

Waarom mobiel vriendelijke websites voorrang hebben in Google

Bas - Mar 18, 2015 - 3 Minuten
mobielvriendelijke websites Google

Vanaf 21 april 2015 scoren mobiel vriendelijke websites beter in Google! Dat er een toename is in het mobiele verkeer is voor niemand meer een verrassing. De smartphone is zo goed als onmisbaar in het dagelijks leven. Google probeert al jaren lang haar bezoekers te bedienen met de beste zoekresultaten. Vanaf 21 april 2015 wordt hierin weer een nieuwe stap gezet. Door de nieuwe update wordt het hebben van een mobiel vriendelijke website nog belangrijker voor de ranking in de zoekresultaten.

“Starting April 21, we will be expanding our use of mobile-friendliness as a ranking signal. This change will affect mobile searches in all languages worldwide and will have a significant impact in our search results. Consequently, users will find it easier to get relevant, high quality search results that are optimized for their devices.” Bron: Google Webmaster Central Blog

Is mijn website mobiel vriendelijk?

De eerste stappen rondom deze ontwikkelingen zijn al waar te nemen. Bij het googelen via de smartphone geeft Google weer of de website mobiel vriendelijke is of niet.

Mobiele website

De mobiele versie is een aparte site die wordt getoond op het moment dat je een website bezoekt met een telefoon. Dit herken je vaak aan een standaard vormgeving en een ‘m’ voor de url zoals m.telegraaf.nl. Het nadeel is dat dergelijke websites qua beleving en sfeer behoorlijk afwijken van de desktop variant. Een ander aandachtspunt bij mobiele sites is SEO. Google zegt dat één responsive website beter is voor de vindbaarheid dan twee apparte sites waardoor je duplicated content hebt.

Responsive website

De responsive website past zich aan naar het formaat van je scherm. Op elk apparaat heb je de beste beleving van de website (dus ook op tablets). Daarbij is de website herkenbaar wanneer je deze bezoekt met verschillende apparaten wat weer zorgt voor vertrouwen. Een vergelijkbare techniek is adaptive webdesign, ook wel contextueel webdesign genoemd. Content wordt bijvoorbeeld aangepast naar het apparaat, locatie of tijdstip waarop je een website bezoekt.

Zit je ‘s avonds met een mobiel/tablet op de bank dan heb je wellicht andere interesses dan op het moment dat je overdag op je werk achter je computer zit. Hierop kun je content aanpassen. Stel je voor: je bezoekt een website met je mobiel omdat je op zoek bent naar het nummer van een bedrijf, direct bovenaan in je scherm krijg je een belknop welke je dus niet te zien krijgt op je tablet of dekstop, omdat je daar (nog)niet mee kunt bellen. Of je loopt in het centrum van een stad en je bent op zoek naar de dichtstbijzijnde telefoonwinkel. Je bezoekt de site en krijgt direct de mogelijkheid om de navigatie te starten naar de betreffende winkel.

Google heeft een handige tool ontwikkeld om te zien of jouw website al mobiel vriendelijke is. Check het hier!

Waarom geeft Google voorrang aan mobiel vriendelijke websites?

De grote toename in het mobiele verkeer is de reden waarom deze wijzigingen doorgevoerd gaan worden. Daarnaast wil Google de beste zoekmachine blijven door de beste zoekresultaten te leveren. Google wil voorkomen dat mobiele zoekers op een niet geoptimaliseerde website terecht komen, waardoor de kans groter is dat bezoekers de website snel verlaten. Daarom worden websitebeheerders die moeite doen voor een goede website beloond en zullen websites die niet mobiel vriendelijk zijn een lagere ranking krijgen.

Waarom is het dan interessant voor jou?

Een niet geoptimaliseerde website is vaak slecht leesbaar, knoppen zijn moeilijk aan te klikken, het is niet overzichtelijk en de laadtijd duurt vaak erg lang. Als jouw site niet geoptimaliseerd is voor smartphones zal dit dus leiden tot minder pagina weergaven, een hoger verlatingspercentage en een korter bezoekersduur. Dat ziet Google als een negatieve ervaring waardoor jouw ranking in Google zal verlagen.

Last but not least is het natuurlijk ook goed voor het imago van jouw merk om een geoptimaliseerde website te hebben. De klant legt na het zien van jouw website natuurlijk een link tot de organisatie. Die eerste indruk, ja, die valt echt maar één keer te maken!

Conclusie

Google neemt langzaam maar zeker afscheid van traditionele websites die niet mobiel-vriendelijk en gebruiksvriendelijk zijn! Wil jij een gebruiksvriendelijke responsive website laten maken?

Neem contact met ons om eens te sparren over de mogelijkheden!

Mail [email protected]

of bel 0544 22 11 22.

pijltje-links-witCreated with Sketch. pijltje-rechts-witCreated with Sketch.
🚀
mail-iconCreated with Sketch.