Let op! Uw browser is verouderd, dit kan negatief effect hebben op de gebruikerservaring. Download Chrome
X
pijltje-links-witCreated with Sketch. pijltje-rechts-witCreated with Sketch.
🚀
mail-iconCreated with Sketch.
IOS 14 update en Facebook Ads

Er is een nieuwe update beschikbaar voor IOS apparaten. Deze update kan gevolgen hebben voor de resultaten van jouw Facebook advertenties. Wil je weten in hoeverre dit effect heeft op jouw advertenties en wil je weten hoe jij je hier het beste op kan voorbereiden? Lees dan snel verder!

auteur-iconCreated with Sketch. Nick kalender-iconCreated with Sketch. 13 jan. 2021 leestijd-iconCreated with Sketch. 3 Minuten
marketing

Zoals gezegd is er een update beschikbaar voor IOS apparaten. Deze update voor IOS apparaten is er onder andere op gericht, dat mensen bij het gebruiken van apps gaan aangeven of zij willen dat hun gegevens gedeeld mogen worden met derden. Zie het als een cookiemelding voor het gebruik van apps. Op dit moment kunnen mensen zich uitschrijven, zodat hun gegevens niet meer gedeeld worden. De verandering zit hem in het feit dat mensen straks direct de keus krijgen door middel van een pop-up.

Een vraag die veel adverteerders zich stellen is; heeft dit gevolgen voor de resultaten van mijn campagnes? Focus je je veel op het Audience netwerk van Facebook of zijn jouw campagnes voornamelijk gericht op app installaties? Dan zul je grote effecten zien door deze IOS update. Zo weet Facebook straks niet meer precies wie de gebruiker van een app is. Zo kunnen zij dus ook veel minder gericht advertenties tonen. Maar ook voor het adverteren via Facebook en Instagram zullen gevolgen te merken zijn. Zo voorspelt Facebook dat bedrijven die zich niet aanpassen voor deze update tot 60% minder omzet zullen maken vanuit Facebook advertising.

Maximaal 8 conversies per domein!

Naast de gevolgen voor deze specifieke vorm van advertising, heeft de update ook gevolgen voor het aantal conversies dat gemeten kan worden per domein in Facebook. Op dit moment kun je een onbeperkt aantal conversies meten per domein. Hier wordt echter een maximum aan gegeven. In de toekomst is het mogelijk om maximaal 8 conversies te meten per domein.

Welke conversies dit zijn, dat kun je zelf bepalen. Mits jij jouw domein in Facebook geverifieerd hebt. Wanneer je dit gedaan hebt, kan je zelf aangeven welke 8 conversies er gemeten mogen worden.

Verifieer je je domein niet, dan kan het zomaar zo zijn dat conversies waar jij je op richt in advertenties niet meer gemeten worden. Advertentiesets die zich richten op deze conversies worden namelijk uitgeschakeld. Meet jij op jouw domein dus meer dan 8 conversies, dan is het belangrijk om jouw domein te gaan verifiëren. Vervolgens dien je aan te geven welke conversies je wilt blijven meten. Zo voorkom je dat er ongewenst advertentiesets uitgeschakeld zullen worden. Lees hier hoe je je domein in Facebook verifieert! Heb je niet de technische kennis in huis om je domein te verifiëren, dan reikt Facebook je de helpende hand. Vanaf dinsdag 19 januari 2021 zal Facebook een nieuw tabblad in de adsmanager introduceren waarbij stap voor stap wordt verteld wat je moet doen om je voor te bereiden op de IOS update.

Ons advies is om je domein hoe dan ook te verifiëren, op deze manier kun je jouw gegevens het beste traceren. Daarnaast heb je zo meer bewerkingsopties en toestemmingen voor Facebook advertenties.
Naast het verifiëren van je domein kun je gebruik gaan maken van de Facebook conversie API. Op deze manier stuur jij jouw data vanaf jouw server direct door naar Facebook. Zo voorkom je dat de instellingen van een browser of apparaat data tegenhouden. Dit is 1 van dé manieren om je voor te bereiden op de update van Facebook.

Facebook conversie API Mark Bongers

Verandering van het attributiemodel van Facebook

De regels van digitale privacy worden steeds strikter. De update van IOS 14 is hier een goed voorbeeld van. Door deze ontwikkeling heeft Facebook ervoor gekozen om het attributiemodel; 28 dagen na klik of weergave niet meer beschikbaar te stellen en ook de 7 dagen na weergave is binnenkort niet meer beschikbaar. Sinds eind oktober 2020 zijn ze begonnen om deze toeschrijvingsmethodes uit te faseren. Dit kan effect hebben op de resultaten van jouw campagnes in Facebook Ads. Het wordt alleen mogelijk om het attributiemodel in te stellen op 7 of 1 dag(en) na klik of 1 dag na weergave. Wanneer iemand dus 10 dagen na het zien van je advertentie converteert, kan dat momenteel nog wel gemeten worden maar in de toekomst niet meer.

Vertraging in jouw advertising resultaten

Niet alleen de remarketing doelgroepgrootte zal beperkt worden door de nieuwe IOS 14 update, maar ook de data van jouw advertising zal naar alle waarschijnlijkheid vertraagd doorkomen. Facebook verwacht dat wanneer iemand een conversie doet vanaf een IOS apparaat, dat de data niet meer realtime in jouw advertentiebeheer wordt weergegeven. De kans bestaat dat er een vertraging in zal zitten van maximaal 3 dagen. Houdt hier dus rekening mee bij de resultaat-analyse van jouw campagnes!

Bereid je goed voor!

Nu weet je wat de IOS 14 update inhoudt en het is dus zaak om je hier goed op voor te bereiden.
We zetten nog even kort onder elkaar hoe je je kan voorbereiden:

  • Zorg dat je jouw domein in Facebook verifieert.
  • Prioriteer de conversies die je wilt gaan meten
  • Maak gebruik van de Facebook Conversie API

Ik hoop dat je aan de slag kan met bovenstaande tips, zodat jij straks helemaal klaar bent voor de IOS 14 update!

Wij denken graag met je mee!

Aan de slag met Facebook Ads?

Wil jij aan de slag met Facebook advertising of wil je jouw campagnes naar een next level brengen, maar je weet niet hoe je dit kan doen? Neem dan eens contact op met Niice. Wij gaan graag met je in gesprek over de mogelijkheden en kansen voor jou, zodat ook jouw bedrijf online kan gaan groeien!