Google for Jobs in Nederland
Google for Jobs; de nieuwste update van Google die de recruitment branche gaat veranderen. Tenminste, dat denken wij. Het dominante Google wil namelijk met zijn nieuwe Jobs-dienst ook de zoekmachine worden voor een nieuwe baan. De functie werd in 2017 al aangekondigd en is daarmee onder andere in Amerika al langer beschikbaar. In deze blog leggen we uit wat Google for Jobs inhoudt en hoe ook jij ermee aan de slag kunt!
Wat doet Google for Jobs precies?
Google for Jobs moet de zoektocht naar een nieuwe baan gemakkelijker maken. Niet wekelijks alle verschillende banensites afstruinen. Met Google for Jobs zie je in 1 overzicht alle beschikbare vacatures in jouw buurt.
Zoek je bijvoorbeeld op “vacature online marketeer Arnhem”, dan krijg jij bovenin de zoekmachine van Google beschikbare vacatures te zien. Op basis van locatie, datum, type en werkgever kun je vervolgens verder filteren naar dé perfecte job.
Indeed, Nationale Vacaturebank, Young Capital, LinkedIn, Monsterboard, Jobbird; alle grote Nederlandse banensites zijn aangesloten bij Google for Jobs. Je vindt in Google for Jobs dus een compleet aanbod van alle bekende aanbieders. Hierdoor biedt Google altijd het meest uitgebreide en relevante banenaanbod. Daarnaast is het algoritme van Google een stuk sterker, waardoor de getoonde resultaten relevanter zijn.
Hoe krijg ik mijn vacatures in Google Jobs?
Klinkt goed, toch? Tijd dus om er zelf mee aan de slag te gaan. Er zijn 2 opties om jouw vacatures ook in Google for Jobs te krijgen:
Via andere banensites
Zoals gezegd zijn alle grote banensites in Nederland aangesloten bij Google for Jobs. Plaats jij je vacature op een van deze banensites, zoals Indeed? Dan komt hij automatisch ook in Google for Jobs.
Geïnteresseerden worden bij interesse vervolgens doorgestuurd naar de banensite. Dat kan een prima manier zijn. Het nadeel hiervan is dat banensites uitgeklede, saaie teksten zijn zonder aantrekkelijke visuals. Enthousiast maken kan dus alleen via tekst (en een dik salaris ;-) ).
Via je eigen website
Het liefst wil je natuurlijk de vacatures van je eigen website in Google for Jobs weergeven. Op dat moment worden geïnteresseerden namelijk doorgestuurd naar jouw website. Een kans om die potentiële kandidaat enthousiast te maken. Je vacature wordt namelijk weergegeven in je eigen huisstijl, met foto's en video's van jullie team én het biedt werkzoekenden de kans om verder rond te kijken op je website.
Daarnaast kun je de geïnteresseerden die de vacature op je site bekeken via Google, LinkedIn of Facebook/ Instagram opnieuw benaderen. Met slimme remarketing campagnes blijf je zo extra in het zicht van de werkzoekende.
Om de vacatures vanaf je eigen website in Google for Jobs te krijgen, moet je website technisch geschikt zijn. Jouw vacaturepagina’s moeten namelijk de juiste ‘gestructureerde data’ bevatten. Dit is in feite een technische markering van de belangrijkste onderdelen in jouw vacature, die Google vervolgens kan tonen.
Zonder de vereiste gestructureerde data worden vacatures niet weergegeven in Google for Jobs.
Daarnaast is de inhoud van je vacature ook van belang. Zo moet je vacaturetekst makkelijk te lezen en scannen zijn. To the point, zonder het gebruik van veel bijzondere tekens, uitroeptekens of overbodig hoofdlettergebruik. Er is (nog) geen exact format waar je tekst aan moet voldoen, maar er zijn genoeg richtlijnen.
Worden je vacatures weergegeven in Google for Jobs? Dan kun je via Google Analytics en Search Console exact zien hoeveel mensen je vacatures zien en hoeveel er doorklikken naar je website.
Benieuwd of jouw vacatures geschikt zijn om weer te geven in Google for Jobs? Neem gerust contact op. Dan kijken we samen wat er eventueel nog moet gebeuren.