Google Ads update: wijziging in attributiemodel
De standaard manier waarop Google Ads conversies toeschrijft aan campagnes gaat veranderen. Nu is het zo dat het zoekwoord en de advertentie waarmee de conversie wordt gegenereerd de volledige conversie krijgt toegeschreven. Dat is binnenkort wel anders! In deze blog leggen we je precies uit de verandering inhoudt en wat de (positieve) gevolgen zijn. Wij zijn namelijk erg blij met deze ontwikkeling!
Zo was het
Wat houdt het 'last-click-attributiemodel' in?
Sinds het begin van Google Ads is het last-click-attributiemodel het standaard conversiemodel geweest. Dit model schrijft de volledige conversie toe aan de advertentie en het zoekwoord waarmee de conversie is voltooid, ongeacht welke interacties daarvoor allemaal hebben plaatsgevonden. Een belangrijk punt, want vandaag de dag zijn er heel wat interacties in de customer journey van een klant alvorens deze een conversie doet.
Laat me een voorbeeld geven: Een consument komt via een LinkedIn advertentie op je website en verlaat deze (1). Een dag later zoekt de consument je bedrijf weer op en komt via een Google Ads advertentie je website binnen om deze vervolgens weer te verlaten (2). De consument heeft nu de URL van je website onthouden en komt voor de 3e keer terug, ditmaal via de zoekbalk (3). Toch verlaat de consument de website deze keer ook weer zonder conversie. Nu ziet dezelfde consument een Google Ads banner voorbijkomen, klikt en doet een conversie, bijvoorbeeld een aankoop (4).
Bij het last-click-attributiemodel wordt de volledige conversie aan de banner-advertentie toegeschreven, terwijl hier dus eigenlijk nog heel wat interacties aan vooraf gaan. Dit is dus niet helemaal 'eerlijk' en geeft niet het juiste beeld. Om de conversies eerlijker te verdelen zijn er de afgelopen jaren al meerdere attributiemodellen bij gekomen. Al deze attributiemodellen gaven echter nog geen volledig beeld van de conversiedata. Daar is sinds kort verandering in gekomen met het attributiemodel: data-driven. En laat dit conversiemodel nou net het nieuwe standaard attributiemodel worden voor Google Ads! Hieronder gaan we dieper in op dit model.
De nieuwe standaard
Wat is het 'data-driven-model'?
We introduceren het data-driven-attributiemodel, het model dat straks het standaard conversiemodel gaat worden. Dit model werkt op basis van geavanceerde machine learning en is specifiek voor elke adverteerder. Het model brengt alle Google Ads interacties tijdens de customer journey in kaart. Dit kunnen zijn: klikken op Search advertenties, klikken op display banners, klikken op YouTube advertenties én klikken op Discovery advertenties.
Tijdens de customer journey zijn er interacties waarbij de ene interactie meer impact heeft op een conversie dan de ander. Met het data-driven attributiemodel krijgen deze interacties meer 'waarde' toegekend. Hierdoor komen de beter presterende zoekwoorden én advertenties beter naar voren, wat vanzelfsprekend voor interessante inzichten zorgt. Op deze manier kun je beter op bepaalde zoekwoorden / advertenties gaan sturen. Hier worden wij als Google Ads specialisten héél blij van!
Save the date
Wanneer wordt data-driven het nieuwe standaard model?
Op 27 september 2021 kondigde Google aan dat het data-driven-attributiemodel het nieuwe conversiemodel gaat worden. Wanneer dit precies het geval zal zijn is nog niet bekend. De verwachting is dat het begin 2022 uitgerold zal worden. Op dit moment is data-driven alleen beschikbaar voor adverteerders die voldoen aan de vereisten.
Weten of jij daaraan voldoet? Ga in Google Ads naar Conversies, klik een bepaalde conversie aan en ga naar Attributiemodel. Indien je aan de vereisten voldoet kun je data-driven aanklikken. Anders zul je nog even geduld moeten hebben!
Ons advies: maak gebruik van data-driven!
Ons advies is om ook daadwerkelijk gebruik te (gaan) maken van het data-driven attributiemodel, omdat dit het meest 'eerlijke' en volledige beeld geeft van de conversiedata. Hiermee kun je dus het best sturen op resultaat en daarmee je succes maximaliseren!
Gratis, passend en vrijblijvend advies
Plan een videocall met Bas
Heb jij hulp nodig bij Google Ads of behoefte aan een vrijblijvende quick scan? Wij helpen je graag en denken graag mee in de mogelijkheden en kansen voor jouw bedrijf. Neem vrijblijvend contact met ons op!
Sparren op afstand met onze strateeg of ben je benieuwd waar de onbenutte mogelijkheden voor jou bedrijf liggen op digitaal gebied? Plan een vrijblijvende videocall van een uur in met Bas, stel je vragen en ontvang na afloop een passend advies. Zonder dat je hieraan vast zit natuurlijk!