Ga vóór 30 juni 2022 aan de slag met responsieve zoekadvertenties
Vanaf 30 juni 2022 is het niet meer mogelijk om gebruik te maken van uitgebreide advertenties. Dit zijn de advertenties die bestaan uit 3 koppen en 2 beschrijvingen. Vanaf 30 juni kun je alleen nog maar adverteren met responsieve advertenties. Dit zijn de advertenties die bestaan uit maximaal 10 koppen en 4 beschrijvingen.
Wat moet ik nu doen?
Geen paniek, je hebt nog even de tijd voor deze wijziging. Als voorbereiding hierop raden we je aan om in elke advertentiegroep ten minste één responsieve advertentie te hanteren. Tot 30 juni 2022 worden je uitgebreide advertenties nog gewoon getoond. Zodra je op 30 juni 2022 in elke advertentiegroep minimaal één responsieve advertentie hebt, dan blijft Google Ads gewoon draaien voor je. De uitgebreide advertenties vervallen op de laatstgenoemde datum automatisch. Hier hoef je verder geen actie voor te ondernemen.
Nóg relevanter
Responsieve advertenties
Het doel van deze wijziging is volgens Google om de consument steeds vaker en beter de juiste boodschap te tonen. Bij responsieve advertenties is het namelijk zo dat je tot maximaal 10 en 4 beschrijvingen door kan voeren, waarbij Google zelf combinaties maakt en daarbij de best presterende combinatie het vaakst toont. Het is mogelijk om bepaalde koppen en beschrijvingen vast te 'pinnen', dus dat een bepaalde kop bijvoorbeeld standaard op positie 1 wordt getoond. Maar uit onze ervaring blijkt dat het beter is om geen koppen of beschrijvingen vast te pinnen, en daarmee Google dus de vrije hand te geven, wat vaak leidt tot betere resultaten.
Sommige adverteerders zullen waarschijnlijk niet blij zijn met deze ontwikkeling, omdat we meer en meer moeten vertrouwen op de automatisering van Google. Het gaat steeds meer richting een 'Black box', waarbij we als Google Ads adverteerder minder grip zullen hebben. Is dit per se negatief? Nee, uit onze ervaring blijkt dat de automatische aspecten wel degelijk bijdragen aan betere resultaten. Blijf uiteraard wel kritisch en laat de campagnes niet volledig 'los' aan Google, maar ga er wel in mee.