Jij kijkt waar zij kijken. De voordelen van Gaze Cueing
Uit onderzoek van James Breeze blijkt dat mensen de blik van anderen volgen en dat je dat kunt gebruiken om iemands blik te richten. Hoe werkt dat? En hoe kan ik dit zelf inzetten? Je leest het hier!
Kijk je even mee?
Het onderzoek van James Breeze
De blik van een ander heeft invloed op onze kijkrichting. Dat bleek uit onderzoek van Usability specialist James Breeze. Hij analyseerde middels eye tracking hoe advertenties met babyfoto’s werden bekeken en publiceerde zijn resultaten onder de noemer ‘You look where they look’.
Jij kijkt waar zij kijken
Gaze Cueing
Om het principe van Gaze Cueing uit te leggen maken we gebruik van twee heatmaps. In de heatmap van versie A zie je dat de afbeelding meer aandacht trekt dan de tekst. In versie B leidt de blik van de baby onze ogen naar de tekst, dit zie je aan de rode en gele vlekken.
Gaze cueing is de manier waarop wij extra aandacht schenken aan de blik van een ander. We kijken naar hun gezicht en volgen vervolgens hun blik. Het is dus niet alleen belangrijk om je tekst visueel te ondersteunen, de afbeelding die je kiest kan het verschil maken.
Is Gaze Cueing interessant voor mij?
Gaze Cueing zelf toepassen
Door Gaze Cueing slim in te zetten kun jij jouw websitebezoekers ook sturen. Bij websitebezoekers gaan afbeeldingen altijd boven tekst. Daarbij blijkt uit onderzoek dat bezoekers het eerst naar foto’s (geen illustraties) van mensen kijken en dat hoe jonger de mens is, hoe meer aandacht wij eraan schenken.
Babyfoto’s trekken de meeste aandacht, gevolgd door foto’s van aantrekkelijke vrouwen die door zowel vrouwen als mannen gewaardeerd worden.
Plan een afspraak met Bas en ontdek je opties!
Gratis videocall en advies
Kan jouw marketing strategie wel een frisse blik gebruiken? De juiste keuze voor de juiste partner hiervoor wil je goed overwogen maken. Wij helpen je daarom graag vrijblijvend verder! Neem contact met ons op en maak een fysieke afspraak of plan een gratis videocall in met Bas. In een uur zullen jullie dan samen kijken naar de mogelijkheden. Na afloop krijg je een passend advies waar je vanzelfsprekend niet aan vast zit!
Even bellen? Plan je afspraak met de knop hieronder!