Ben jij klaar voor Black Friday?
26 november 2021 is het weer zover; het grootste kortingsfeest van het jaar. Ook dit jaar zijn de verwachtingen voor Black Friday weer torenhoog. Met name omdat fysiek winkelen in corona tijd erg lastig is en veel van ons na 1,5 jaar gewend zijn om online te shoppen verwachten we dat de online records weer flink worden verbroken.
Ben jij er klaar voor?
Tips voor Black Friday 2021
Een goede voorbereiding is het halve werk. Met een slecht doordachte strategie en matige voorbereiding zul je geen top omzet draaien op Black Friday. Nog even snel checken of jij helemaal klaar bent voor Black Friday? Controleer dan of je aan alle volgende punten hebt gedacht:
- Trek de aandacht
Zorg ervoor dat je een paar grote aanbiedingen hebt, waarmee je de aandacht trekt en traffic naar je website genereert. Deze 'lokkertjes' zorgen ervoor dat mensen vrijdagochtend op tijd klaar zitten om te bestellen via jouw shop. - Houd het overzichtelijk
Maak een duidelijke Black Friday overzichtspagina waarop alle aanbiedingen overzichtelijk te vinden zijn. Zo hoeven mensen niet door je site te zoeken om de aanbiedingen te vinden. - Beloon vaste klanten
Vaste klanten zijn natuurlijk het laaghangende fruit op Black Friday. Waarschijnlijk heb je al een mooie lijst aan e-mailadressen. Beloon je vaste klanten met een leuk extraatje. Bijvoorbeeld een gratis extra product, die ze krijgen door middel van een exclusieve kortingscode. Deze groep vaste klanten kan je zonder grote marketingbudgetten al een leuke omzet opleveren. - Geef echte kortingen
Je prijzen iets verhogen, zodat je korting groter lijkt is het slechtste wat je kunt doen. Een product is online binnen 2 klikken vergeleken, dus je valt al snel door de mand. Zorg ervoor dat je jouw prijzen scherp insteekt, zodat het ook echt de moeite waard is. - Start op tijd met communiceren
Op Black Friday zelf kom je er met (online) campagnes een stuk moeilijker tussen. De concurrentie is namelijk gigantisch. Daarnaast is de tijd erg beperkt. Start daarom in de dagen voor Black Friday al met jouw communicatie en maak mensen nieuwsgierig. - Verzamel leads
Als je in de dagen (of weken) voor Black Friday start met je communicatie, is dat ook een mooie kans om leads te verzamelen. Geef mensen de optie om zich vast in te schrijven voor jouw mailinglijst, waarmee zij bijvoorbeeld exclusief eerder toegang krijgen tot de aanbiedingen of een leuk extraatje ontvangen. Uit ervaring weten we dat dit voor een erg leuke omzet kan zorgen :-) - Houd je levertijden iets ruimer aan
Ieder jaar zien we hetzelfde; de pakketdiensten kunnen de drukte niet aan en pakketten worden te laat geleverd. Dat zal dit jaar zeker niet anders zijn. Communiceer daarom eerlijk over je levertijden en voorkom teleurstellingen. - Pas de headerafbeelding op je homepage aan en werk met banners
De Black Friday pagina moet op 27 november veel omzet gaan opleveren. Zorg er dus voor dat er voldoende ingangen naar die pagina zijn. Verwijs in je homepage banner naar je Black Friday actiepagina en voeg extra notificatiebanners toe indien mogelijk. - Maak een goede mix van kanalen die op elkaar aansluiten
Met alleen een berichtje op je Facebook pagina red je het niet als je flink wilt scoren op Black Friday. Zorg dus voor een goede mix in middelen en sluit deze aan op elkaar. Zo kun je bijvoorbeeld via Facebook en Instagram advertising mensen met een latente behoefte benaderen, richt je Google Ads Search of Shopping in voor de actieve koopjesjager en zet je dynamische remarketing in Facebook in om ze terug te halen naar je shop en de aankoop af te laten ronden. Heb je in de dagen ervoor flink leads verzameld? Verstuur dan op slimme tijden je mailings. - Controleer de capaciteit van je website
Kan je shop überhaupt al dat verkeer wel aan? Check op tijd bij je websitebouwer of je shop al dat extra verkeer aan kan. Het zou ontzettend zonde zijn dat je shop uit de lucht gaat, omdat het té druk is. Even goed controleren kan dus een hoop schade voorkomen!
Zet de puntjes op de i
Aan de slag!
Zet snel de laatste puntjes op de i en scoor dit jaar die top omzet! Heb je nog vragen over het slim inzetten van jouw Black Friday campagnes? Neem gerust contact met ons op!