Bing Shopping Advertising
Medio 2019 werd het uitgerold in Nederland: Bing Shopping. Het bijna identieke tweelingzusje van Google Shopping, wat onder de meesten van ons wel bekend is. Google Shopping is zichtbaar als de advertenties met productafbeelding bovenaan en aan de rechterzijde van Google. Adverteer je al via Google Shopping maar nog niet via Bing, of adverteer je überhaupt nog niet via Shopping? Lees dan deze blog en laat je inspireren!
Een hoger conversiepercentage dan Search advertenties
Wat is Bing Shopping?
Zoals hier boven al beschreven is Bing Shopping vrijwel identiek aan Google Shopping. Toch ziet het er net wat anders uit dan het bekendere alternatief. Wanneer je via Bing zoekt op een product, zoals een schoen, een tv of een bankstel, dan kunnen productafbeeldingen in de vorm van advertenties bovenaan in Google verschijnen. Daarnaast heb je een aparte omgeving voor Shopping binnen Bing (zie onderstaande afbeelding).
Het voordeel van Shopping is dat potentiële kopers direct een beeld hebben van het product, de productomschrijving en de prijs, nog voordat men doorklikt naar de webshop. Dit in tegenstelling tot een standaard Search-advertentie, waarbij men enkel tekst ziet en pas na het doorklikken naar de website een beeld van het product krijgt. Over het algemeen heeft Shopping dan ook een hogere conversieratio binnen E-commerce, simpelweg omdat men al een beeld heeft van het product wanneer het de webshop binnenkomt.
Meer gebruikers, hogere zoekvolumes en... meer concurrentie.
Bing Shopping vs Google Shopping
Bij jou en veel andere lezers van deze blog speelt nu waarschijnlijk de vraag: "wat is interessanter; Bing- of Google Shopping?" Eigenlijk is hier geen goed antwoord op. Heel kort door de bocht gezegd zijn de gebruikers en zoekvolumes op Google namelijk vele malen hoger t.o.v. Bing, maar is de concurrentie van andere aanbieders op Google ook aanzienlijk groter. Het gevolg van deze sterke concurrentie is dat de gemiddelde kosten per klik (CPC) bij Google over het algemeen een stuk hoger zijn dan in Bing.
Kortom: via Google kun je een groter bereik genereren, maar zijn de kosten hoger. Dat maakt Bing Shopping een ideaal verlengstuk op Google Shopping. Dat is ook meteen ons advies: kies niet één van de twee kanalen, maar bundel de krachten voor een totaal bereik. Vervolgens is het aan jou als adverteerder om de budgetten juist af te stemmen en zoveel mogelijk budget te sturen richting de best presterende campagnes.
Aan de slag!
Hoe zet je Bing Shopping in?
Wat betreft opzet verschilt Bing Shopping niet veel van Google Shopping; ook Bing Shopping werkt met een productfeed. Het voordeel hierbij is dat dezelfde productfeed gebruikt kan worden voor zowel Google- als Bing Shopping. Dit scheelt dus alweer tijd en moeite! Zorg voor een goede productfeed waarbij de data juist is ingeladen, zodat je weinig tot geen issues hebt. Dit komt de Shopping prestaties ten goede.
Waar je de productfeed voor Google Shopping inlaadt via Google Merchant Center, gebeurt dit voor Bing binnen de omgeving van ads.microsoft.com. Ook bij Bing heet dit Merchant Center, te bereiken via de navigatie bovenin ads.microsoft.com. Binnen het Merchant Center van Bing dien je eerst een Store aan te maken, waarna de vervolgstappen volgen om de productfeed succesvol in te laden. Na dit proces voltooid te hebben kun je de Shopping campagne opzetten.
Bonus feature
Bing Smart Shopping
Sinds kort is het, Google opvolgend, binnen Bing mogelijk om gebruik te maken van Smart Shopping. Ook dit campagnetype heeft Bing 1 op 1 gekopieerd van Google. Dankzij deze innovatie wordt Bing Shopping ondersteund door het algoritme en de machine learning toepassingen van Microsoft. Hierdoor worden de Shopping advertenties ook vertoond op Yahoo en binnen het display netwerk van Microsoft én wordt automatisch remarketing ingezet. Oftewel: het tonen van Shopping advertenties aan eerdere website bezoekers.
Hulp nodig bij Bing Shopping?
Hulp nodig bij het opzetten van Bing Shopping? Of ben je al actief in Bing Ads maar wil je de prestaties graag naar een hoger niveau brengen? Wij denken graag met je mee! Neem vrijblijvend contact met ons op om te horen wat wij voor je kunnen betekenen. Have a Niice day!