hamburger menu
dot zwarte bel

Iedereen zou zich nog meer moeten richten op mobiele internetgebruikers, want dit is de toekomst. Sinds de afgelopen jaren is het internetverkeer op mobiele apparaten flink gestegen. Zo moet een website altijd responsive zijn zodat gebruikers op mobiele apparaten eenvoudig gebruik kunnen maken van jouw diensten. Daarbij weet je vast wat een responsive website is, maar gebruik je hiervoor ook de juiste strategie?

Responsive


Bezoek je wel eens een website waarbij de teksten en afbeeldingen half zichtbaar zijn? Dan is de website niet responsive. Simpel gezegd passen responsive websites zich aan aan het scherm waarmee een bezoeker de website bekijkt. Of dit nu een desktop monitor is, een tablet, of een smartphone. Er is slechts één website, waarvan de layout zich aanpast aan de resolutie van het beeldscherm.

Dit is voor ons natuurlijk een standaard die al enige jaren geleden is gezet. Alles moet responsive zijn, zodat je op ieder apparaat een optimale beleving en gemak kunt bieden.

Mobile first

De mobile first strategie is gericht op website-ontwikkeling waarbij het ontwerpen van mobielvriendelijke websites voor smartphones, tablets en mobiele apparaten voorrang heeft op desktops. Dit kan veel voordelen met zich meebrengen. Kortom: een mobile first design website is gericht op de snelheid en usability van de mobiele bezoeker. Dit zorgt voor een betere ervaring voor de gebruiker. Als een klant bijvoorbeeld sneller bij de dienst is die je wilt verkopen, betekent dat meer omzet voor jouw bedrijf. De conclusie hierbij is, 60% van de website gebruikers zit op een tablet of mobiele apparaat. Dit aantal aan gebruikers zal alleen maar groeien, daarom is mobile first de toekomst. Floris schreef hierover al eerder een blog, met daarin meer over de consequenties. 

Mobile first zorgt ervoor dat je op een andere manier naar een website, webshop of web-applicatie kijkt. Je gaat meer uit van de core-functionaliteiten waarin gebruiksvriendelijk een nog grotere rol speelt. Wat zijn de belangrijkste functionaliteiten die een bezoeker wenst te zien, je hebt maar beperkte ruimte dus dit goed benutten is belangrijk. Met behulp van heatmaps en visitor recordings kunnen we op basis van apparaat type door ontwikkelen.

Next level mobile first

Tot zover mobile first in de basis. we zijn inmiddels in 2018, bijna 2019 beland en kunnen veel meer dan dit op gebied van mobiel first. Het uitgangspunt blijft gelijk, de bezoeker maakt dus gebruik van zijn mobiel, dat brengt veel meer dan alleen zorgen dat er op een klein scherm gebruiksvriendelijk gezocht kan worden. Denk bijvoorbeeld aan locatie gebaseerde content. Op basis van geo-location direct de dichtstbijzijnde winkel tonen, met daarbij behorende telefoonnummer en tot wanneer deze vandaag open is.

Naast locatie gebaseerde content is er nog een belangrijke mobiele optimalisatie mogelijkheid. Personalisatie, al je data kun je al je in kaart brengen, vervolgens gebruik je deze om je bezoekers te voorzien van bijvoorbeeld de juiste aanbieding gericht op hun interesses. Denk bijvoorbeeld aan Karel, Karel wil graag een nieuw paar sportschoenen. Karel was in de stad en keek nog even naar zijn schoenen op de website. Op dat moment was Karel binnen 2 kilometer van je winkel vandaan. Het begon te regenen en daarom kreeg Karel een sms: "Hoi Karel, 5% korting op je favoriete sneakers, kom vandaag nog langs!". Uiteraard wist de winkelmedewerkster al dat Karel kwam en had de schoenen in zijn maat al klaar gezet. Dit is next-level marketing met veel data-bronnen. Dit alles komt samen tot een conversie, doordat er zoveel mogelijk is om al je data te combineren en persona's in kaart te brengen kun je gigantisch veel bereiken.

Cookie-instellingen
Om je beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Met de cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze site. Hiermee tonen we advertenties op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je dat goedvindt. Meer weten?

Oké