hamburger menu
dot zwarte bel

Lokaal vindbaar in Google; het klinkt heel eenvoudig, maar heb jij alles wel juist ingesteld? Een simpel maar zeer essentieel onderdeel voor jouw online aanwezigheid. Komt je potentiële klant na een online zoektocht namelijk bij jou uit of bij de concurrent die zijn online bedrijfsvermeldingen beter heeft geoptimaliseerd? Wij zien nog te vaak dat MKB’ers het gewoonweg vergeten te doen of niet precies weten hoe het moet. Daar gaan we je nu mee helpen:

Wat is lokale vindbaarheid?

Om duidelijk te krijgen wat hier nou precies mee bedoeld wordt, kijken we eerst wat lokale vindbaarheid nou eigenlijk. Stel, men gaat in jouw regio op zoek naar een bos bloemen. De zoektocht start met de zoekopdracht ‘Bloemist in Groenlo’. Potentiële klanten kunnen bijvoorbeeld op zoek zijn naar je telefoonnummer, je website of een routebeschrijving naar de winkel. Het is dus ontzettend belangrijk dat je deze gegevens goed opgeeft en dat jouw vermelding ook een goede ranking heeft bij relevante zoekopdrachten.

Lokale bedrijfsvermelding in Google Maps
Bedrijfsvermelding in de zoekresultaten

Op de volgende manieren kunnen potentiële klanten bij jouw bedrijf uitkomen:

  • Organisch (search): dit zijn de resultaten die naar voren komen in de zoekmachine van Google (zoals in bovenstaande afbeelding te zien)
  • Maps: dit zijn de pins op de kaart van Google Maps.


Jouw bedrijf op Google Maps!

Voordat je een nieuwe bedrijfsvermelding aanmaakt is Google, is het belangrijk om eerst te controleren of er nog geen vermelding bestaat. Is dat wel het geval, dan zorgt dit voor duplicaten. Dit kan ervoor zorgen dat je niet goed gevonden wordt of dat je vermelding als duplicaat wordt beschouwd en geblokkeerd wordt. 

Ga dus naar Google Maps en zoek op je adres. Zoek vervolgens nog een keer op je bedrijfsnaam.

Bestaat er nog geen vermelding op jouw adres?

Mooi! Dan maak je in Google Mijn Bedrijf een nieuwe vermelding aan en kun je direct aan de slag met de tips onderaan de blog.

Er bestaat al een bedrijfsvermelding die ik kan claimen

Hoe je een vermelding herkent die je nog kunt claimen? Er staat dan bij de vermelding "Bent u eigenaar van dit bedrijf?" Klik op de link en volg de stappen. Je krijgt via de post, mail of telefonisch een code, waarmee jij officieel eigenaar wordt van de vermelding.

Er staat al een bedrijfsvermelding en die is ook al geclaimd

Het kan zijn dat een vorig bedrijf of oud werknemer eigenaar is van de vermelding. Of je hebt geen idee meer op welk e-mailadres het staat, kan ook! In dat geval ga je naar Google Mijn Bedrijf en start je de registratie van een bedrijfsvermelding. Selecteer hierbij de vermelding waarvan jij eigenaar wilt worden. Je krijgt vervolgens de optie om het eigendom aan te vragen: 

Eigendom aanvragen Google Bedrijfsvermelding
Eigendom aanvragen bedrijfsvermelding


Jouw Google bedrijfsvermelding optimaal instellen

Nu je jouw bedrijfsvermelding in Google hebt geverifieerd, kun je aan de slag! Gebruik voor een optimale vindbaarheid de volgende tips bij het aanvullen van jouw bedrijfsvermelding in Google:

  • Zorg voor een 100% ingevulde bedrijfsvermelding.
  • Zorg dat je (indien mogelijk) een lokaal telefoonnummer opgeeft. Geen 06-nummer.
  • Gebruik geen postbus als adres.
  • Verwerk een relevant zoekwoord in de titel van je bedrijfsvermelding. Kijk hiermee wel uit; het toevoegen van meerdere woorden zorgt voor een blokkering van jouw vermelding.
  • Kies je categorieën op basis van de zoekwoorden die jouw potentiële klant gebruikt. Niet op die van je concurrentie. Zorg dat je primaire categorie de meest specifieke en relevante is en kies vervolgens voor zoveel mogelijk (relevante) sub-categorieën. Alleen je primair gekozen categorie is zichtbaar voor anderen.
  • Maak de website URL zo relevant mogelijk. Heb je dus meerdere vestigingen? Laat hem dan op de vestigingspagina landen. Bij 1 vestiging kun je hem gewoon op de homepagina laten landen.
  • Laat de informatie op je bedrijfsvermelding overeenkomen met je website.
  • Zorg ervoor dat er geen duplicaten van je bedrijfsvermelding zijn. Dit is slecht voor je ranking en resulteert uiteindelijk in een geblokkeerde vermelding.
  • Voeg foto’s toe van bijvoorbeeld je winkelpand, je producten, je logo etc. De eerste foto is hierbij de primaire foto, die te zien zal zijn in Search en Maps. Het is voor je potentiële klant de eerste indruk, dus bedenk goed wat ze als eerste zien.
  • Zorg dat de foto's die je toevoegt een titel hebben met relevante zoekwoorden.
  • Laat je klanten jou beoordelen. Hoe meer (positieve) reviews een vermelding heeft in Google, hoe hoger jouw vermelding in de zoekresultaten komt.
  • Reageer ook op deze reviews en bedank ze voor de beoordeling. 

Goed om te weten

Naast lokaal goed vindbaar in Google, krijg je in Google Mijn Bedrijf ook hele mooie inzichten. Zo zie je exact:

  •  Hoe vaak je vermelding is vertoond;
  • Of men zocht op jouw bedrijfsnaam of een algemene term als 'Restaurant Groenlo';
  • Hoeveel routebeschrijvingen er zijn gestart naar jouw locatie;
  • Waar mensen je vermelding zagen (maps of search);
  • Aantal websitebezoekers;
  • Aantal bellers;
  • Aantal weergaven van je foto's;
  • Beheer van je reviews.


Daarnaast biedt het ook mogelijkheden voor adverteren via een koppeling met Google Ads en eenvoudig beheer van de reviews die je krijgt van klanten.

Benieuwd wat een goede lokale vindbaarheid in Google kan opleveren? In onze blog hebben we wat feiten en resultaten voor je verzameld: 'Lokale vindbaarheid; dit levert het op!'

Insights uit Google My Business

Met jouw eigen bedrijfsvermelding, krijg je direct inzicht in onderstaande statistieken:

Google Business zoekopdrachten Google Mijn Bedrijf telefoontjes Google Business insights Bedrijf op Google Maps - customer actions Google My Business lokale vindbaarheid

We helpen je graag!

Zorg ervoor dat je deze potentiële klanten niet misloopt en word vandaag nog goed vindbaar. Kom je er niet uit? We helpen je graag verder! Neem gerust contact met ons op of start een chat.

Cookie-instellingen
Om je beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Met de cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze site. Hiermee tonen we advertenties op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je dat goedvindt. Meer weten?

Oké