hamburger menu
dot zwarte bel

We schreven al een tweetal blogs over het toenemende belang van lokale vindbaarheid in Google en Apple Kaarten. In feite houdt dit in dat jouw bedrijf online wordt gevonden wanneer men op zoek is naar jouw product of dienst in de buurt. Een voorbeeld hiervan is de zoekterm 'bloemist in de buurt', wanneer men nog even gauw een bosje bloemen moet halen voor een verjaardag. Als jij hierop lokaal goed vindbaar bent, is de kans groot dat de consument over 10 minuten bij jou voor de deur staat voor dat bosje bloemen!

Intussen merken we dat het onderwerp lokale vindbaarheid steeds hoger op de agenda komt van organisaties. De hoeveelheid reacties op onze blogs over lokale vindbaarheid was erg leuk om te zien. De reacties van ondernemers die het resultaat vervolgens zagen des te leuker! Er ligt namelijk ontzettend veel ongebruikte potentie.

Toch merken we dat voor sommige ondernemers het belang nog niet direct duidelijk is en dat een stukje tastbaarheid mist. Daarom hebben we wat feiten, cijfers en resultaten verzameld om het belang en het mogelijke resultaat van een goede lokale vindbaarheid tastbaar te maken.

Laten we gelijk maar met een aantal feiten over lokale vindbaarheid beginnen, die Google tijdens de summit presenteerde (FrankWatching):

  • Van alle zoekopdrachten via een mobiel is bijna 30% locatie gerelateerd;
  • Locatiegerelateerde zoekopdrachten groeiden afgelopen jaar 50% sneller dan het geheel aan mobiele zoekopdrachten;
  • 84% van de consumenten voert lokale zoekopdrachten uit;
  • 3/4 mensen op zoek naar een lokale winkel, bezoekt deze winkel dezelfde dag nog;
  • 28% van deze zoekopdrachten wordt daadwerkelijk een aankoop in de winkel.

Had jij gedacht dat lokale vindbaarheid in zon snel tempo belangrijk wordt? De consument heeft het gemak ontdekt van een lokale zoekopdracht die leidt naar een fysieke winkel of locatie. Om dat ook nog eens dubbel te checken, hebben we gekeken naar trends in zoekopdrachten. Hiervoor hebben we gekeken naar het zoekvolume op supermarkt-, tankstation-, restaurant- en hotel in de buurt. 

Trend in lokale zoekopdrachten
Stijging in lokale zoekopdrachten

Flinke stijgingen! Maak het de consument dus zo gemakkelijk mogelijk om jouw locatie te vinden. De feiten liegen er namelijk niet om. 3/4 mensen bezoekt je locatie dezelfde dag nog en 28% wordt daadwerkelijk omgezet naar een aankoop in de winkel. Tijd om die online kansen in lokale vindbaarheid dus met beide handen aan te pakken!

Voice search naar locaties

Je zou denken dat die enorme stijgingen een keer stabiliseren, toch? In tegendeel. Voice search is op het moment namelijk flinke stappen aan het maken. Iedereen met een smartphone beschikt namelijk ook over een eigen virtuele assistent. Deze virtuele assistenten, waaronder Siri en GoogleNow, worden steeds slimmer en weten een gesproken zoekopdracht steeds beter te beantwoorden. Daarmee hebben ze op dit moment een aandeel van 10% in het wereldwijde zoekvolume veroverd. Als we dit vertalen naar aantallen, gaat het om 50 biljoen stembediende zoektochten per maand. Ook op desktop worden deze persoonlijke assistenten nu toegevoegd, zoals Apple heeft aangekondigd voor de volgende update.

Resultaten in de praktijk

Nu zul je je misschien afvragen of die nationale en internationale cijfertjes zo'n groot effect zullen hebben voor jou als lokale ondernemer in de winkelstraat van een dorp of stad. Daarom willen we je graag meenemen naar een optimalisatie van de Google bedrijfsvermelding die we kort geleden deden voor een lokale drogist. Hiervoor bestond nog geen (goed gevulde) bedrijfsvermelding. Deze vermelding hebben we aangemaakt en geoptimaliseerd voor een goede lokale vindbaarheid.

Binnen slechts een week heeft dit gezorgd voor 1412 weergaven van de vermelding in Google, 106 klikken naar de website, 9 gestarte routebeschrijvingen naar de winkel en 2 telefoongesprekken.

Lokale vindbaarheid
Lokale vindbaarheid



Meer service bieden

Naast deze mooie resultaten bied je de klant ook meer service. Zo kun je zelf openingstijden invoeren en weet de klant exact wanneer je open bent. Zo voorkom je dat je klant voor een dichte deur staat. Het is ook mogelijk om bij Google My Business afwijkende openingstijden in te voeren. Denk daarbij aan gesloten of geopend op feestdagen of koopzondagen.

Jouw bedrijf, goed gevonden!

Zie je het belang nu ook in van een goede lokale vindbaarheid? Met onze blogs lokale vindbaarheid in Google en lokale vindbaarheid in Apple Kaarten ga je zelf aan de slag! 

Wil je jouw online marketing een flinke boost geven en met een strategisch plan aan de slag? Kijk dan eens bij onze online marketing diensten of neem contact met ons op. We helpen je graag verder bij die online groei! 

Cookie-instellingen
Om je beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Met de cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze site. Hiermee tonen we advertenties op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je dat goedvindt. Meer weten?

Oké