hamburger menu
dot zwarte bel

"Hoe werkt Google Ads?" Een veelvoorkomende vraag van ondernemers. Wat houdt het nou precies in? Hoe werkt het? Waar zijn mijn advertenties te zien? Maar misschien nog wel belangrijker: wat kan het voor mij betekenen en wat levert het nou eigenlijk op? Veelvoorkomende vragen die we in deze blog kort maar duidelijk voor je willen beantwoorden. Op de juiste manier ingezet, kan Google Ads namelijk bijdragen aan jouw online groei!

Hoe werkt Google Ads?

Ads is het advertentienetwerk van Google. Hierop kun je met jouw advertentie potentiële klanten aanspreken die op zoek zijn naar jouw product of dienst. Jij kiest de zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden en schrijft de advertentie die men krijgt te zien. Je selecteert de juiste instellingen, zoals de locatie waar je wilt adverteren, jouw maximale bieding en de tijdstippen waarop jouw advertenties zichtbaar zijn en je campagne staat in feite al. Koppel je betaalgegevens en je kunt aan de slag. Klinkt simpel, maar het goed inzetten van Ads is een hele studie. De mogelijkheden zijn namelijk eindeloos en de hoeveelheid beschikbare data in overvloed.

Google AdWords Biedingssysteem

Aangezien jij (waarschijnlijk) niet de enige bent die jouw productsoort aanbiedt, zullen meer ondernemers adverteren met producten die in dezelfde behoefte voldoen. Daarom werkt Google Ads met een biedingssysteem. Je geeft in Google Ads op hoeveel jij maximaal voor een klik wilt betalen. Dit is de meest gebruikte manier en wordt ook wel cost per click (CPC) genoemd. Wanneer je potentiële klant op zoek gaat naar jouw product, vindt er een “veiling” plaats. Hierbij houdt Google niet alleen rekening met je bieding voor het bepalen van jouw positie in de resultaten. Relevante zoekwoorden, advertentieteksten en websitecontent spelen ook een grote rol. Zo zorgt Google ervoor dat gebruikers altijd de meest relevante zoekresultaten krijgen. Het hoogste bod komt dus niet altijd bovenaan. Meer weten over hoe het biedingssysteem werkt? Bekijk dan deze uitleg van Google over het Google Ads biedingssysteem:


Voordelen van Ads

Adverteren met Google Ads brengt een hoop voordelen met zich mee ten opzichte van andere media:

  • Bereik mensen die op zoek zijn naar wat je biedt: bepaal zelf wie je advertentie ziet. Dit kan onder andere op basis van de locatie (waar je gevonden wilt worden), op basis van zoekwoorden of interesses.
  • Weet wat het oplevert: vertoningen, klikken, aantal bereikte doelen (conversies). Je hebt altijd up-to-date inzicht in de resultaten.
  • Vooraf een schatting: op basis van jouw advertentiegroepen en zoekwoorden krijg je vooraf een schatting hoeveel vertoningen en klikken het op kan leveren.
  • Begin met elk budget: kies zelf met welk budget je wilt beginnen.
  • Direct bijsturen: je bent altijd in staat om bij te sturen. Het aan- of uitzetten van campagnes, advertenties, het aanpassen van biedingen of je budget. Je hebt overal en altijd volledige controle over je advertentiecampagnes.
  • Specifiek: heb je nog een voorraad aan rode leren banken die je graag kwijt wilt? Binnen minuten is een nieuwe advertentie aangemaakt met relevante zoekwoorden.
Lokale Vindbaarheid Header Niice

Welke advertentiesoorten zijn er?

Iedereen kent de advertenties in de zoekmachine van Google wel. Maar er zijn nog zoveel andere manieren. En elke advertentiesoort heeft zijn eigen sterktes en mogelijkheden. 

  • Zoeknetwerk: dit zijn de betaalde resultaten in de zoekmachine van Google.
  • Zoekpartners: dit zijn websites die zijn aangesloten bij het advertentienetwerk. Op deze sites kun je adverteren met zowel tekst- als beeldadvertenties. 
  • Displaynetwerk: banners op partnerwebsites, zoals Tweakers.net, AD.nl en Autotrack.nl.
  • Shopping: dit is de productvergelijking van Google, waarin je kunt adverteren met jouw producten. 
  • Video: adverteren met video op YouTube of andere videopartners.
  • Remarketing: richt je advertenties op eerdere bezoekers van je website.


Kies de juiste advertentiesoort(en)

Wil je starten met adverteren in Google Ads? Denk dan goed na over het doel wat je wil bereiken en welke advertentiesoorten hier het beste bij passen. Wil jij je naamsbekendheid in de regio een boost geven? Dan kun je in het displaynetwerk een enorm bereik creëren. Ga je voor keiharde sales met je webshop? Dan kun je perfect een versterkende combinatie maken tussen Shopping, zoeknetwerk en remarketing. Alles is geheel afhankelijk van je doel en product of dienst. 

Kan ik zelf starten met adverteren in Google Ads?

Ja en nee. Het is afhankelijk van verschillende factoren. Heb jij maar weinig concurrentie op de locatie waar je wilt adverteren? Of heb jij een product of dienst met weinig concurrentie in Google Ads? Dan kan een Google Ads advertentiecampagne best rendabel zijn wanneer je er goed over nadenkt. Maar in veel gevallen heb je dit geluk niet. Je moet opboksen tegen vele concurrenten die met nét andere USP's dezelfde soort producten verkopen. De concurrentie in AdWords is vaak hoog en de gemiddelde prijzen per klik zijn de laatste jaren flink gestegen. Om jouw advertentiecampagne rendabel te maken, moet je echt het maximale uit je account halen. Je advertentie moet relevant, aantrekkelijk en slim zijn. 

Wil je gaan voor een maximaal rendement? Dan ontkom je er niet aan om maandelijks te analyseren en te optimaliseren. Test met verschillende zoekwoorden, biedingen, locaties, advertentiesoorten en -teksten, tijdstippen, extensies. Zo zijn er nog 1001 mogelijkheden waarmee getest kan worden. Alles met als doel om het meest relevante, best converterende zoekverkeer te vinden. En voor het optimaliseren van deze campagnes heb je wel vergaande kennis nodig van Google Ads. De optimalisaties moeten namelijk het verschil maken en zorgen voor een rendabele campagne.

​Wat levert adverteren met Google Ads mij op?

De tijd dat je honderden euro’s besteedde aan advertenties in kranten of op de lokale radio en niet precies weet wat het nou heeft opgeleverd, zijn voorbij. Naast de enorme groei van online advertising en de nog steeds dalende cijfers van offline media, is meetbaarheid ook een belangrijke reden om over te stappen. 

ROI (Return On Investment) en ROAS (Return On Ad Spend) zijn niet voor niets steeds belangrijkere begrippen. Met andere woorden; wat levert die euro die ik erin stop nou op? Ook jij wilt toch weten wat je investering oplevert? Met Google Ads en Analytics zijn zeer uitgebreide analyses te maken. Door je website volledig meetbaar te maken met Google Tag Manager, Analytics en Google Ads, heb jij volledig inzicht in de resultaten. 

Starten met adverteren via Google Ads?

Benieuwd naar de mogelijkheden van adverteren met Google Ads voor jouw bedrijf? We bespreken graag wat de mogelijkheden zijn en welke campagne het beste bij jouw doel past. Neem gerust contact op of start eenvoudig een chat. We helpen je graag online te groeien! Voor meer informatie bezoek onze Google Ads specialist pagina.

Starten met adverteren in Google Ads?

Heb je online grote ambities? En ben je benieuwd wat adverteren met Google Ads voor jou kan betekenen? We helpen je graag verder!

We zijn gecertificeerd Google Partner

Besluit je de kennis of tijd niet te hebben om Google Ads zelf in te zetten? Dan is de keuze voor het juiste bureau belangrijk. Google heeft namelijk gecertificeerde partners die voldoen aan alle kwaliteitseisen. Zo ben je zeker van het beste resultaat. 

Google AdWords Partner


Cookie-instellingen
Om je beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Met de cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze site. Hiermee tonen we advertenties op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je dat goedvindt. Meer weten?

Oké