hamburger menu
dot zwarte bel

De laatste weken is Google hard bezig om 'Mijn Bedrijf' uit te breiden. Met verschillende nieuwe updates en mogelijkheden biedt jouw bedrijfsvermelding nieuwe kansen (of bedreigingen). Een kans wanneer je er actief mee aan de slag gaat, maar een mogelijke bedreiging wanneer je er niet naar omkijkt. Waarom dat zo is, leg ik je zo uit!

Update 1: Google Posts

Sinds enkele weken is het mogelijk om mini-blogs en nieuwtjes te publiceren in je bedrijfsvermelding. In 100 tot 300 woorden breng jij je doelgroep op de hoogte. Vervolgens voeg je een button (of event) toe en link je naar de gewenste landingspagina op je website. Makkelijker wordt het niet! 

Google Mijn Bedrijf Posts maken

Zo kun je Mijn Bedrijf Posts bijvoorbeeld gebruiken voor: 

  • Aankondiging van een nieuw product;
  • De nieuwe voordeelpas voor klanten;
  • Aanbiedingen;
  • Een seminar die binnenkort plaatsvindt;
  • Sluiting van het bedrijf in de zomervakantie.

En zo zijn er nog 1001 mogelijkheden! Alle belangrijke nieuwtjes die je snel wilt communiceren met je (potentiële) klant, zet je eenvoudig in Google Posts. Zowel voor retailers als B2B bedrijven biedt dit dus kansen om je nieuws snel over te brengen, zonder dat men je website hoeft te bezoeken. 

Daarnaast hebben de posts nog een voordeel. Je bedrijfsvermelding breidt zich namelijk uit en komt daarmee prominenter in beeld.

Niice Digital Marketing in Google Mijn Bedrijf

Het nadeel van Google Posts is dat je bericht maar 7 dagen zichtbaar is (met uitzondering van events). Het is dus echt bedoeld voor nieuws en updates. Na de looptijd van je post krijg je inzicht in de statistieken. Je ziet precies hoeveel mensen je post zagen en hoeveel mensen op de button klikte. 

Update 2: URL’s toevoegen aan je bedrijfsvermelding

Sinds kort is het ook mogelijk om extra URL's toe te voegen aan Google Mijn Bedrijf. Afhankelijk van het soort bedrijf kun je verschillende URL's toevoegen. Dit is echter (nog niet) voor alle bedrijfssoorten mogelijk. Restaurants, hotels, schoonheidssalons en sommige bedrijven kunnen al extra URL's toevoegen naar landingspagina's voor bestellingen, afspraken, reserveringen en de menukaart. 

Google Mijn Bedrijf URL's toevoegen

Aangesloten bij Thuisbezorgd.nl?

Ben je als eetgelegenheid aangesloten bij Thuisbezorgd.nl? Dan zag je waarschijnlijk al eerder dat in je bedrijfsvermelding automatisch een link staat naar de bestelpagina van Thuisbezorgd. Daar kun en mag je verder niks aan doen. De link is niet te verwijderen uit je eigen bedrijfsvermelding. Best gek hè?

Met de nieuwe optie om zelf een URL toe te voegen, komt jouw bestelpagina nu wel naast die van Thuisbezorgd te staan. Zo hoeven niet alle bestellingen vanuit je bedrijfsvermelding naar Thuisbezorgd te gaan. Maak je daar ook nog een post bij met een link naar je eigen bestelpagina, dan haal je een nog groter percentage naar je eigen site. Scheelt je een hoop geld!

Benieuwd of dit voor jouw bedrijfsvermelding mogelijk is? Log in bij Google Mijn Bedrijf en ga bij het beheer naar 'informatie'. Hier zie je direct of er bij jou al extra URL-opties beschikbaar zijn. 

Maak het meetbaar in Analytics!

Het is natuurlijk leuk om inzicht te krijgen in weergaven en kliks, maar natuurlijk zijn conversies op je website veel interessanter! Gelukkig kunnen we dat ook inzichtelijk maken. Zowel de URL in je post als de extra URL's kun je meetbaar maken met de Analytics URL Builder. In Google Analytics zie je onder 'bron/medium' vervolgens terug hoe het verkeer vanaf deze posts presteert op je website. Ga dus aan de slag met de nieuwe updates. Na enkele testen kun je in Analytics zien of het loont!

Google Mijn Bedrijf URL builder

Update 3: 'Vraag en antwoord' in je bedrijfsvermelding

De allernieuwste update - die op dit moment wordt uitgerold - is 'vraag en antwoord'. Hiermee zet Google de lijn door van user generated content. Met deze nieuwe functie kun je in Google zelf een vraag stellen over een bedrijf of plaats. 

Op de Google Maps help-pagina zegt Google zelf dat deze functie alleen nog beschikbaar is via de Google Maps-app op Android-telefoons  en -tablets. Toch zien wij hem ook gewoon al via de mobiele browser: 

Google Mijn Bedrijf Stel een vraag

Ga ermee aan de slag!

En hier ligt natuurlijk ook direct het gevaar waar ik in het begin over sprak. Niet alleen het bedrijf zelf, maar ook local guides kunnen antwoord geven op gestelde vragen. Antwoord je zelf niet actief op vragen? Dan kan het zijn dat er spam of onjuiste informatie wordt geplaatst door derden, wat schadelijk is voor je bedrijf. 

Ga er dus actief mee aan de slag. Liever nog; ga er proactief mee aan de slag! Zijn er vragen die je veel krijgt? Bijvoorbeeld over parkeergelegenheid of de aanwezigheid van een invalidentoilet? Voeg de antwoorden vast toe, zodat mogelijke vragen van potentiële klanten zo snel mogelijk zijn beantwoord. Schrijf daarnaast kort en krachtig. Men is waarschijnlijk onderweg en leest het op een mobiel. Lappen tekst zit niemand dus op te wachten. 

Google Mijn Bedrijf wordt steeds belangrijker!

Alle recente updates in Google Mijn Bedrijf zijn vrijwel allemaal gericht op user generated content. Vorig jaar moesten we onze zelfgeschreven bedrijfsinfo al inleveren voor bedrijfskenmerken als sfeer, aanbod en faciliteiten. Bezoekers kunnen hierbij zelf aangeven welke bedrijfskenmerken van toepassing zijn op jouw bedrijf. 

Nu begint de rol van klanten en 'local guides' nog groter te worden en begint Google Mijn Bedrijf steeds meer een community te worden. Hiermee verlengt Google de gemiddelde tijd waarmee je op Google zit en lijkt het de rol van advies- en vergelijkingswebsites over te willen nemen. 

Het gaat dus zeker meer tijd kosten om je Google bedrijfsvermelding goed bij te houden, maar naar onze mening biedt het genoeg potentie! Google zal een goed gevulde, bijgehouden bedrijfsvermelding belonen met een betere positie, dus ga ermee aan de slag.