hamburger menu
dot zwarte bel

Met deze praktische tips loop jij geen potentiële klanten meer mis!

Ga jij starten met bloggen om het bloggen? Om beter vindbaar te worden in de zoekmachines? Dan is de kans groot dat jouw inspanningen niet genoeg opleveren. We zeggen altijd wel dat we de doelgroep willen helpen, maar stiekem denkt iedereen alleen aan de bezoekersaantallen en die positie in Google. Laat het alsjeblieft los!

Relevantie staat namelijk met stip op nummer 1. Schud je zomaar een blog van 2000 woorden uit je mouw, waarna je jouw belangrijke keywords er nog een paar keer tussen propt? De kans wordt steeds kleiner dat je hiermee je doel bereikt.

Start met bloggen vanuit de vraag of het probleem van de doelgroep. Waar is jouw doelgroep naar op zoek? Met welke kennis die jij bezit kun je ze écht verder helpen? Pas dan heb je echte potentie te pakken!


1. Zoek een relevant onderwerp

Weet je niet precies waar jouw doelgroep naar op zoek is? Er zijn verschillende tools om zoekintenties en volumes te achterhalen. Kijk eens naar de volgende tools, waarmee je veel inzichten kunt opdoen:

  • Zoekwoordplanner van Google - Geeft inzicht in de zoekvolumes op zoekwoorden (Alleen te gebruiken wanneer je een AdWords account hebt)
  • Yoast Google Suggest Expander - Geeft je suggesties voor nieuwe longtail zoekwoorden. Een langere, specifiekere zoekterm biedt over het algemeen namelijk meer potentie.
  • Keyword Tool - Geeft je zowel suggesties voor zoekwoorden als veelgebruikte vragen.


Een blog onderwerp bepalen

Daarnaast geeft de zoekmachine van Google vrijwel altijd suggesties bij een zoekopdracht. Deze suggesties zijn gebaseerd op hoeveel mensen hiernaar zoeken. Een goede plek voor inspiratie dus.

Een onderwerp bepalen voor je blog



2. Bepaal de structuur van je blog

Je hebt een geschikt onderwerp gevonden waarmee je jouw doelgroep kunt helpen? Mooi! Dan is het nu belangrijk om de structuur van je blog te bepalen. Zo kun de opzet namelijk eerst bijschaven. Welke sub-onderwerpen komen aan bod? En in welke volgorde ga je het vertellen? Een goede structuur is essentieel voor de leesbaarheid. Een erg belangrijke factor voor de vindbaarheid van je blog in de zoekmachines. 

Tijd om je kennis op papier te zetten!


3. De titel en introductie zijn doorslaggevend

Benoem in je titel gelijk het probleem of voordeel voor de lezer. Maak nieuwsgierig naar de oplossing:

“Loop geen omzet meer mis met deze 10 simpele tips”
“Op vakantie naar Rome? Deze 7 bezienswaardigheden mag je niet missen!”
“Voorkom …. met deze 7 essentiële tips!”

“Titels met nummers leveren tot 73% meer shares en interacties op!”

We zijn daarnaast gek op triggerwoorden, zoals:

  • Gratis;
  • Direct;
  • Geweldig;
  • Essentieel;
  • Veilig;
  • Krachtig;
  • Bespaar;
  • Gemakkelijk;
  • Ontdek;
  • Gegarandeerd.

We lezen geen blogs om de tijd te doden. We lezen om er voordeel uit te halen. Zorg ervoor dat je titel triggert om te lezen. Weet je dit niet te doen? Dan loop je gelijk een grote groep potentiële klanten mis. Zonde van al die geïnvesteerde tijd! 

Kijk voordat je jouw titel definitief maakt even naar de concurrentie. Door jouw titel tussen “ “ te plaatsen in Google, zie je direct hoeveel concurrentie op deze titel zit. Zorg dat er (vrijwel) geen concurrentie op zit!

Oja, niet onbelangrijk; maak de belofte uit je titel ook waar. Ben je klaar met het schrijven van je blog? Check dan je titel nog eens goed! Sluit hij nog steeds goed aan bij je verhaal? 


4. Keep it Simple, Stupid!

Ook wel het KISS-principe. Houd het simpel. Je wilt natuurlijk laten zien dat jij kennis bezit. Dat jij de man (of vrouw) bent voor deze klus! Een veelgemaakte fout is dat je automatisch ook zo gaat schrijven. Lastige zinnen met tangconstructies, afkortingen en vakjargon. Voor jou misschien heel simpel, maar voor een ander waarschijnlijk Grieks.

Natuurlijk verschilt elke doelgroep. En iedere doelgroep spreek je anders aan. Toch zou het taalniveau altijd hetzelfde moeten zijn. Ook mensen met een hoge taalvaardigheid lezen namelijk liever eenvoudige teksten in taalniveau B1. Houd tijdens het schrijven daarom rekening met het volgende:

  • Gebruik korte zinnen;
  • Gebruik koppen en tussenkoppen;
  • Vermijd vakjargon;
  • Maak het duidelijk met voorbeelden;
  • Schrijf actief.

Je wilt je doelgroep namelijk helpen. Niemand wordt blij van moeilijke woorden en teksten. Schrijf daarom voor iedereen begrijpbaar. Ongeacht je doelgroep.

Om het verschil tussen passief en actief duidelijk te maken:
Passief: Het geld wordt overgemaakt door de man.
Actief: De man maakt het geld over.

Twijfel je of jouw blog goed leesbaar is? Laat het lezen aan iemand in jouw omgeving die er geen kaas van heeft gegeten. Heel simpel, maar zo belangrijk!


5. Samen bereik je meer

Schrijf samen een blog
Samen heb je veel meer kennis. En ook hier geldt dat je samen meer bereikt! Zoek dus naar een samenwerking die jouw verhaal versterkt. Kan iemand jouw kennis aanvullen?

De belangrijkste voorwaarde hiervoor is altijd: help je jouw lezer hier beter of nog verder mee? Wanneer het antwoord ‘nee’ is, heeft een samenwerking geen zin.

Een voorbeeld; stel, je verkoopt televisies. Je hebt een breed assortiment televisies met veel groottes, merken en opties. Met jouw nieuwe blog help je consumenten bij de juiste televisie-keuze. Je hebt alleen minder verstand van muurbeugels en biedt zelf geen montageservice aan. Door een blog samen te schrijven met een specialist in muurbeugels (en montage), help je jouw potentiële klant van A tot Z. Zo kunnen ze op 1 plek terecht voor zowel de beste televisie als bijpassende muurbeugel (inclusief montagetips).

Link ook naar andere websites
Is een samenwerking voor jou geen optie? Verwijs dan met linkjes naar andere websites. Door bij feiten of cijfers te linken naar autoritaire websites -zoals Frankwatching voor online marketing- laat je zien dat je op de hoogte bent van de laatste ontwikkelingen. Google ziet dit ook zo. Het plaatsen van externe links is dus ook goed voor jouw vindbaarheid. Zorg wel dat de externe links in een nieuw tabblad openen. Zo raak je lezers niet kwijt wanneer ze op de link klikken. 


6. Maak je blog scanbaar

We zijn tegenwoordig erg snel afgeleid. Helemaal online. De dag is tekort en we zijn altijd gehaast. Over 20 minuten een afspraak? Snel de telefoon erbij om je nog even in te lezen!

We scannen teksten vluchtig op zoek naar de gewenste informatie. Tussenkoppen zijn dus essentieel. Zo is het in een oogopslag duidelijk waar de lezer moet zijn.

Let op: maak je tussenkoppen niet alleen dikgedrukt, maar gebruik de structuur zoals die aanwezig is in jouw cms. Zo wordt niet alleen de hiërarchie duidelijker, maar kan Google jouw blog ook beter indexeren. Jouw kopteksten zijn namelijk belangrijk voor het bepalen van jouw positie in de zoekresultaten.

Kopteksten gebruiken in je blog

Koptekst 1 is daarbij vanzelfsprekend de belangrijkste. Het is belangrijk dat je deze maar 1 keer gebruikt op een pagina. Deze kop moet de essentie van jouw blog bevatten. De overige tekst kun je op een logische manier opdelen met subkoppen 2 en 3. De overige koppen zijn optioneel te gebruiken. Gebruik het alleen wanneer het ook echt meerwaarde biedt.


7. Voorkom lappen tekst

Beperk je echt tot het essentiële en voorkom herhalingen. Hou voorbeelden kort en krachtig en schrap overbodige zinnen. Zo voorkom je afhakers.

Gebruik daarnaast verschillende soorten content. Wissel stukken tekst af met afbeeldingen, video’s, gifjes en opsommingen. Dat leest veel fijner en is ook nog eens duidelijker!


8. Zoek interactie met je lezers!

Jij hebt natuurlijk de kennis in huis over jouw product of dienst. Daarom deel je het met de wereld! Toch is het altijd goed om feedback te vragen aan je lezers. Wat vinden zij van de blog? Was het nuttig of kijken ze er misschien anders naar? Hebben ze aanvullingen?

Heb je geen plek voor commentaar onder je blog? Je kunt het natuurlijk ook op social media vragen wanneer je de blog deelt!

Deze interactie met je lezers helpt je namelijk op verschillende manieren verder! Hoe hoger het interactiepercentage, hoe groter het organische bereik en de vindbaarheid van je blog in de zoekmachines.


Wist jij dat hier nog zoveel kansen liggen?
Organisaties reageren maar op 11% van de ontvangen berichten, blijkt uit onderzoek van Sprout Social’s Research. Tel daarbij op dat de gemiddelde reactietijd van organisaties maarliefst 10 uur is. Dit terwijl 70% van de consumenten na een interactie meer geneigd is om jouw product of dienst te gebruiken. 65% wordt trouwer aan je merk. Reageer dus en ga die interactie aan! Bind je doelgroep en ontwikkel een voorkeurspositie. Er valt zoveel te behalen!

Naast passief reageren, kun je ook actief op zoek naar interactie! Reageer ook op blogs van anderen. Complimenteer anderen op hun blog of deel je mening. Je zou bijvoorbeeld ook subtiel het volgende kunnen reageren, zodat je een link creëert naar je eigen blog:

“Hoi Pieter, interessante blog en goed om te zien dat je “onderwerp” ook aanhaalt. Ik heb hier een blog over geschreven die hier nog wat dieper op ingaat: https://….. ”


9. Deel je blog via social media

Gebruik je sociale media om de blog te delen. Hier haal je (voornamelijk aan het begin) het meeste verkeer vandaan. Plaats niet op elk medium tegelijk dezelfde boodschap, maar varieer hierin. Pas de tekst van je post aan en test met verschillende tijdstippen. Kijk daarbij goed voor welke kanalen jouw blog interessant is. Mensen gebruiken LinkedIn namelijk met een heel ander doel dan Facebook. Zorg dat het aansluit om irritatie te voorkomen. 


10. Vraag je lezer om het te delen

Aangezien je jouw lezer helpt met de blog, kan het voor vrienden of familie van de lezer ook interessant zijn. Vraag om de blog te delen met anderen. Hiermee kun je een groot bereik creëren en de vindbaarheid in Google weer verbeteren.

Tips voor bloggen: vraag om het te delen



11. Vergeet je SEO instellingen niet!

Last but not least: zet je SEO instellingen goed. Werk je met WordPress? Dan zul je waarschijnlijk gebruik maken van de Yoast plugin. Voor Craft CMS, waar wij graag mee werken, wordt SEOmatic veel gebruikt. 

Met deze plugin optimaliseer je jouw blogpagina heel eenvoudig voor de zoekmachines. Zo kies je zelf een titel en beschrijving die Google in haar zoekmachine laat zien. Daarnaast kies je de afbeeldingen die worden gebruikt wanneer een lezer je blog deelt. Vervolgens krijg je heel gericht verbeterpunten van de plugin. Zo haal je het maximale effect uit je blog! 

Hieronder vind je een voorbeeld van SEOmatic in Craft CMS: 

Tips voor bloggen: SEOmatic instellen

En, hebben we jou kunnen helpen?

We hebben je eindeloos verteld dat je blog relevant moet zijn en de lezer écht moet helpen. Heb je wat gehad aan onze tips? We zouden het waarderen als je het deelt met je omgeving!

Er zijn natuurlijk 1001 tips, technieken en mogelijkheden voor bloggen. Wij hebben in onze ogen de belangrijkste uitgelicht voor jou. Mis je iets of heb je nog vragen? We zijn gek op feedback!